EXTREM DE ACTUAL!


# afirmă în iulie 2013! fostul ministru al apărării, doctor în ştiinţe militare, Sorin FRUNZĂVERDE
De: 
MERKAVA

Dr. Sorin Frunzăverde este ÎNCĂ președinte reales al Consiliului Județean Caraș-Severin, fost ministru al Apărării Naționale, fost membru al Parlamentului European.

S-a născut la data de 26 aprilie 1960 în orașul Bocșa, judetul Caras-Severin. După absolvirea studiilor elementare la Bocșa și Reșița și a Liceului de Matematică-Fizică din Reșița (1975-1979), a urmat cursurile Facultății de Metalurgie din cadrul Institutului Politehnic București (1980-1985), obținând diploma de inginer metalurgist. Sorin Frunzăverde a obținut in 2000 titlul științific de Doctor în științe economice al Universității de Vest din Timișoara iar 4 ani mai tarziu pe cel de Doctor în științe militare al Universității Naționale de Apărare din București, titlu obtinut cu distinctia "MAGNA CUM LAUDE".

La alegerile locale din 10 iunie 2012 obtine un nou mandat ca președinte al Consiliului Județean Caraș-Severin cu 47,8% din voturile valabil exprimate.

În perioada 1997-2000 a deținut o serie de funcții ministeriale ca reprezentant al Partidului Democrat, după cum urmează:

    ministrul apelor, pădurilor și mediului înconjurător (5 decembrie 1997 - 11 februarie 1998) în Guvernul Victor Ciorbea, din care a demisionat odată cu retragerea miniștrilor PD din guvern;

    ministrul turismului (17 aprilie 1998 - 16 decembrie 1998) în Guvernul Radu Vasile. Conform Hotărârii nr. 47 din 16 decembrie 1998 a Parlamentului României, Ministerul Turismului a fost desființat. El și-a continuat apoi activitatea ca președinte al Autorității Naționale pentru Turism, până la numirea sa în fruntea Ministerului Apărării Naționale.

    ministrul apărării naționale (13 martie 2000 - 28 decembrie 2000) în Guvernul Mugur Isărescu.

    ministrul apărării (26 octombrie 2006 - 5 aprilie 2007) in Guvernul Tăriceanu.

In 2011 a fost ales prim-vicepreședinte al Biroului Permanent Național al Partidului Democrat-Liberal, functie pe care o pastreaza pana in 28 martie 2012 cand isi anunta demisia din PDL si trecerea la PNL.

La Congresul PNL din 7 aprilie 2012 Sorin Frunzăverde a fost ales, cu o largă majoritate de voturi, în funcția de vicepreședinte. Propunerea privind alegerea fostului democrat-liberal în funcția de vicepreședinte al PNL a fost supusă votului delegaților la congres de către președintele partidului, Crin Antonescu.

Mario Balint: Domnule preşedinte, care vi se pare în acest moment, cel mai mare risc pentru România, la ora actuală, din punctul de vedere al securităţii?

Sorin Frunzăverde: Eu nu cred că ne confruntăm în acest moment, cu un pericol real din punct de vedere al terorismului. Dar întotdeauna, acest domeniu trebuie tratat cu foarte multă seriozitate, pentru că acest pericol nu există până în momentul în care moare primul cetăţean român. Atunci, toţi intrăm într-o altă realitate şi-l tratăm cu mult mai multă seriozitate. Cred că în acest moment, instituţiile abilitate din România îşi fac datoria în acest sens. Eu, personal, nu am semnale că nu ar fi aşa. Cred, însă că mai trebuie să tratăm cu foarte multă seriozitate şi un alt aspect al acestui domeniu. Noi suntem prezenţi în teatrele de operaţii, în Afghanistan. Probabil că într-o formă sau alta, prezenţa noastră va continua în teatrele de operaţii, pentru că suntem într-o situaţie de conflict atipic, în teatrele de operaţii atipice sau mă rog, proprii, acestui moment, de început, de mileniu 3. Din acest punct de vedere, cred că avem obligaţia şi trebuie să tratăm cu foarte multă seriozitate înzestrarea armatei. Adică, prezenţa militarilor noştri trebuie susţinută de o dotare corespunzătoare. Cred că aici nu avem dreptul şi nici măcar nu putem trata neserios acest subiect, să-i trimitem pe militarii noştri, prost dotaţi în teatrele de operaţii.

Mario Balint: S-au făcut diferiţi paşi în acest domeniu. Au fost deschise câteva capitole de înzestrare, care s-au închis mai devreme decât am fi sperat noi. Cum vedeţi în acest moment, bugetul Ministerului Apărării, pe acest an şi dacă el permite redeschiderea cel puţin a unui program de înzestrare?

Sorin Frunzăverde: Din cele 6 pe care le-am pus la punct, acum 7 ani sau 6 ani. Greu de spus! Acum, noi avem un angajament, ca 2% din PIB, nu mă mai leg de aceea zecimală, dar peste 2% din PIB să investim pentru apărare. Bugetul Ministerului Apărării Naţionale să fie 2,11%-2,3% din PIB. Cred că această obligaţie trebuie să o urmărim cu atenţie şi să încercăm să ne ţinem de ea. E adevărat că în acest moment, bugetul apărării presupune 1,5% din PIB. La fel de adevărat este că sperăm într-o rectificare. La această rectificare trebuie să urmărim, inclusiv, realizarea acestui 2% din PIB.

Mario Balint: Care vedeţi că ar fi programul prioritar în momentul de faţă? Pentru că prioritare, consider că sunt toate programele în ceea ce priveşte înzestrarea armatei române. Însă, „programul zero”, dacă aţi fi ministrul apărării astăzi, care program l-aţi redeschide primul?

Sorin Frunzăverde: Sunt două care ar trebui tratate cu prioritate: dotarea forţelor terestre, pentru că ei sunt cei care sunt în…

 Mario Balint: Vă gândiţi la transportorul blindat romanesc ?

Sorin Frunzăverde: Inclusiv. La toată gama de echipamente pe care ei le folosesc, pentru că ei sunt în Afghanistan, ei sunt la război, până la urmă. Şi avioanele! De ce spun şi avioanele? România este o putere militară medie. Evident că suntem sub umbrela NATO, dar nu cred că ne putem permite să nu avem o elementară forţă de luptă.

Mario Balint: E apărarea aeriană până la urmă, a frontierelor.

Sorin Frunzăverde: Care ţine de forţele aeriene. Da. Cu atât mai mult cu cât, se pune problema să fim admişi în Programul F-35, da? Viitorul avion al Statelor Unite ale Americii. Şi nu numai asta e problema, pentru că principalii noştri parteneri, principalii noştri aliaţi în teatrele de operaţii sunt americanii.

Mario Balint: Să înţeleg din ce spuneţi dumneavoastră, acum, că opţiunea dvs. se îndreaptă spre avionul american F-16.

Sorin Frunzăverde: Ca să poţi să fii în Programul F-35, din toate punctele de vedere, infrastructură, training, pregătirea piloţilor, trebuie să începi cu F-16.

Mario Balint: Una din definiţiile terorismului, este aceea că terorismul este arma nucleară a săracului împotriva lumii bogate. Cred că ar trebui să lucrăm la…

Sorin Frunzăverde: Este arma săracului, dar şi o reacţie, dacă vrei, a unui întreg sistem de valori, împotriva sistemului nostru de valori.

 

Mario Balint: Vă referiţi…

Sorin Frunzăverde: La lumea islamică, pentru că acolo este localizat în principal. De aici şi reacţiile care au loc. Sigur, tu ai spus plastic, este arma atomică a săracului.

Mario Balint: Există în acest moment mai multe cereri şi aranjamente tehnice pentru diverse referendumuri în Europa, ca unele regiuni, mă gândesc la Catalonia, în Spania, mă gândesc la Ţara Bascilor şi mă gândesc la Scoţia, în acest moment, să se desprindă de statele naţionale, în interiorul cărora au fiinţat.

Sorin Frunzăverde: În România nu există acest pericol. În legătură cu regionalizarea, pericolul este altul. Să fie o formalitate în fapt. Regionalizarea nu se poate realiza, decât prin modificarea Constituţiei. Asta este realitate. Ea nu trebuie grăbită. Nu cred că trebuie satisfăcute orgoliile unuia sau altuia. Ea trebuie făcută din 2016, marcată de noua constituţie, prin alegerea Consiliului Regional şi a preşedintelui regiunii. Şi mai mult, principala motivaţie pentru regionalizare, nu sunt accesarea fondurilor europene. Ea a fost făcută în proporţie de 98% din POR, Programul Operaţional Regional. Spre deosebire de 11%, dacă ne referim la fondurile europene gestionate sau accesul la fondurile europene, gestionat de nivelul administraţiei publice centrale, la nivelul, hai să spunem, ministerial. Principala motivaţie pentru regionalizare, este descentralizarea, transferul atribuţiilor de la nivel ministerial, la nivel regional. Asta este principala explicaţie. Şi derularea unor proiecte, evident, transjudeţene, de relevanţă regională! O întreagă Europă este construită pe descentralizare şi pe subsidiaritate, pentru că s-a dovedit că eficienţa folosirii fondurilor în acest fel, în sistem descentralizat, la nivelul optim de decizie pentru cetăţean, este singura soluţie de progres pentru toate ţările.

Mario Balint: Deci, nu reprezintă o vulnerabilitate din punct de vedere al securităţii naţionale, această regionalizare.

Sorin Frunzăverde: Nu. Dimpotrivă! Aduci decizia mai aproape de cetăţean, iar el n-o să mai vadă atâta adversitate în actul administrativ.

Mario Balint: Vă mulţumesc pentru interviu.

Sorin Frunzăverde: Şi eu mulţumesc.


Tag-uri: BMTF, SORIN FRUNZAVERDE, Interviu

Copyright (c) 2013, M-SecurityNews
Realizare: LIDER DESIGN