Jurnalismul este o boală. Odată ce ai fost virusat, nu mai scapi practic niciodată. Chiar dacă nu eşti bolnav în permanenţă, eşti purtător, contaminat de virusul care este acolo, în adormire. Şi, indiferent ce vei face la un anumit moment în viaţă, dacă eşti cu adevărat jurnalist, mai devreme sau mai tîrziu te întorci la jurnalism, pentru că nu poţi altfel. Dar, cum?
Jurnalismul de senzaţie şi superficial, practicat astăzi în România, a fost specific SUA în anii 20-30! Sigur, peste ocean, între 1902 şi 1912 jurnaliştii practicau şi jurnalismul de tip militant, cunoscut sub numele de Scormonitul in gunoi, scriind despre coruptia din interiorul guvernului sau din lumea afacerilor. Într-o ţară bolnavă, ca România, jurnalismul militant este de preferat, din punctul meu de vedere, celui de astăzi. Exemple de bune practici există!
Emisiunea OBIECTIV ROMÂNIA, difuzată de Radio România Actualităţi, de la ora 16, s-a dovetit a fi, de cele mai multe ori, cea mai complexă şi „puternică” emisiune din grila postului public de radio. Documentarele, anchetele, reportajele difuzate au lovit subiecte pe care, personal, le consider esenţiale pentru ascultătorii români. După succesul „caravanelor”, insuficient exploatate!, OBIECTIV ROMÂNIA a găzduit o serie de reportaje sub genericul REPORTER SPECIAL. Din punctul meu de vedere, subiectiv, evident, proiectul s-a dovedit un succes. O emisiune menită să cauterizeze rănile unei societăţi bolnave de lepră şi care-şi pierde, pe zi ce trece, bucăţi din trupul măcinat de disperare şi neîncredere în autorităţi. Un vîrf de lance al jurnalismului responsabil. UN COMANDO PENTRU ROMÂNIA: REPORTER SPECIAL! Nu sînt de acord cu boul care a scris, la un moment dat, că RRA difuzează doar emisiuni vechi, de pe vremea comunismului, care să ne arate doar frumuseţile patriei! Cum libertatea cuvîntului este regină, înghit şi opinia „inteligentului” care dovedeşte că ne-a ascultat cel puţin o dată! Un cîştig pentru el!
Nu sînt de acord cu formatul de emisiuni în care o nacealnikă agramată dă din mîini şi se face că ascultă problemele unei comunităţi după care le „alină durerile” cu formatul comercial.
Sînt, însă, total aproape de ideea de jurnalism cetăţenesc agresiv şi militant! S-a terminat cu perdeluţele şi funduliţele de limbaj! Vremurile de criză pe care le trăim cu toţii implică soluţii de criză şi un jurnalism de criză, militant şi nu ipocrit! E vremea să luăm atitudine, chiar dacă ar fi să revenim la stilul „procuror” pe care l-am practicat (cu succes!) înainte de 1990, dar care a schimbat ceva, omul de rînd a văzut un rezultat palpabil! „Jurnalişti, doar calitatea vă va mai salva…!“ (din discursul unui jurnalist-militant la congresul Sindicatului Naţional al Jurnaliştilor, Franţa, octombrie 2014, Val Joly). Perfect adevărat!