BMTF, 04 iunie – Şcoala şi educaţia, alături de sănătate se află în strînsă legătură cu securitatea. Fie şi pentru simplul motiv că fără ştiinţa de carte nu pot fi pregătiţi militari profesionişti. General-locotenentul american William Caldwell a spus că misiunile de instruire ale NATO vor continua, dar a subliniat totodată că analfabetismul reprezintă un obstacol major în calea preluării de către afghani a controlului asupra securităţii statului!
Aproape jumătate dintre copiii afghani nu merg la şcoală, acesta fiind cel mai grav rezultat din 2002 şi de la căderea regimului taliban, potrivit unui raport UNICEF care acuză degradare generală a securităţii şi economiei acestei ţări, informează AFP şi Reuters.
Fetele sînt cele mai vulnerabile în acest sens, reprezentînd 60% din cei 3,7 milioane de copii (cu vîrsta cuprinsa între 7 şi 17 ani) care nu merg la şcoală, precizează UNICEF în raportul sau dat publicităţii duminică.
În zonele cele mai afectate, peste 85% dintre fete nu merg la şcoală, menţionează UNICEF, care enumeră în special provinciile din sud – Kandahar, Helmand, Zabul şi Uruzgan – şi centrale – Wardak şi Paktika – în majoritate paştune şi unde combatanţii talibani sînt deosebit de prezenţi.
Fondul Internaţional pentru Urgenţe ale Copiilor al Naţiunilor Unite estimează între altele că un număr suplimentar de 300.000 de copii, înscrişi în prezent în şcoala primară, riscă să renunţe la şcoală înainte de sfîrşitul ciclului.
Cei mai expuşi dintre ei trăiesc în zone rurale, aparţin celor mai fragile familii din punct de vedere economic şi care sînt ameninţate de strămutare din cauza lipsei de securitate.
Strămutarea şi căsătoria timpurie afectează capacitatea unui copil de a merge la şcoală. Lipsa de profesorilor, starea precară a şcolilor şi nesiguranţa sînt principalii factori care îi determină pe copii să renunţe la şcoală, mai ales în cazul fetelor , se arată în raport.
Raportul susţine, totuşi, că 85% dintre copiii care au început şcoala încheie cel puţin primul ciclu. Principala provocare este aceea de a-i face pe copii să înceapă să meargă la şcoală.
Potrivit unui audit realizat de Congresul american, la sfîrşitul lunii aprilie, 20% din teritoriul afghan se afla sub controlul insurgenţilor şi 56% sub cel guvernamental, restul fiind disputat între beligeranţi – cea mai gravă cifră din 2001.